بعد از انتخابات زمان زیادی فکر می کردم که چرا نتیجه این گونه رقم خورد، و از هر بعدی که به این مساله نزدیک می شدم و فکر می کردم، هر بار به این نتیجه می رسیدم که جامعه ما هنوز که هنوز است نتوانسته تا از لحاظ سیاسی صاحب شعوری گردد که در نتیجه وجود آن شعور و بینش در مردم، نتایج همه پرسی ها و انتخابات انجام گرفته در جامعه تا این اندازه غیر قابل پیش بینی نباشد.

علت آنکه احمدی نژاد رای آورد چه بود؟

مردمی که به او رای داده اند؟ یا مردمی که در انتخابات شرکت نکرده اند؟ و یا تقلب؟

آنچه که مسلم است این است که قطعا احمدی نژاد با گفتار و تبلیغاتش بهترین عملکرد را در جمع آوری رای از میان توده مردم داشت.

او توانست با استفاده از بازگویی نکاتی کلیدی رای بسیاری از مردم را به نفع خود برگرداند. او دقیقا به آن اهدافی نشانه رفت که می باید و با این هدف گیری توانست به بهترین شکلی از میان افکار متضاد رای جمع آوری نماید.
قرار دادن ۴ گروه معروف (دانشگاهیان در برابر روحانیت، عامه مردم در برابر حکومت، مذهبی های ناراضی از وضع جامعه در برابر غیر مذهبی ها و فقرا در برابر ثروتمندان) در مقابل مخالفانشان و کسب آرای همه آنها در حالیکه هیچ یک از آنها با هم همپوشانی فکری و عقیدتی ندارند، بهترین نشانه برای اثبات این سخن است.

اما چرا؟

چگونه این چهار گروه به او رای دادند در حالیکه با اندکی تفکر و بینش می توانستند متوجه گردند که خود به نوعی در آن سو ی معادله و در صف مخالفین قرار دارند.

برای مثال بسیاری از دانشگاهیان که به خاطر تبلیغ احمدی نژاد مبنی بر دارا بودن مقام استادی دانشگاه و ارجحیت یک فرد تحصیل کرده به فردی که دارای تحصیلات آکادمیک نیست به او رای داده اند، غافل از این نکته بوده اند که خود مخالف قسمتی دیگر از تبلیغات او مبنی بر برپایی حکومت و دولت اسلامی در این مرز و بوم هستند.
یا بسیاری از اقشار مذهبی که طرفدار اصلاح وضعیت فرهنگی و ظاهری جامعه بودند و به همین خاطر به او رای دادند به نوعی جزء طبقه ثروتنمدی قرار می گیرند که احمدی نژاد وعده مبارزه با آنها را داده بود.

بررسی همه جانبه علت اول از عللی که احمدی نژاد رییس جمهور همه ما شد آیا نتیجه ای جز تایید نبود شعور و بینش سیاسی در جامعه و عدم توانایی در تحلیل دقیق تر و عمیق تر مسایل سیاسی دارد؟

... ادامه دارد
نظرات 2 + ارسال نظر
غریب آشنا یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 10:43 ب.ظ

بعد از انتخابات بود که از عامه مردم دل سرد شدی ؟
*
یک پست جدید در تاریخ ۱ آبان دارم.دوست دارم که تو هم بخوانی ;)

عطر خاکستری هوا چهارشنبه 4 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:46 ق.ظ

سلام
نمی خواستم وارد بحث سیاسی شوم و یا نظری دهم.
ولی...

با نوشته ات زیاد موافق نیستم.
من فکر می کنم آنچه باعث جمع آوری رای برای او شد، عملکرد خوبش در گفتار و تبلیغاتش نبود،
بلکه تا حد زیادی مداخله و هدایت کردن مردم به سمت او توسط گروه های خاصی بود که در روزهای آخر قبل از رای گیری و بخصوص در دو شب آخر وارد عمل شدند.
به علاوه من فکر می کنم وجود گروه جدایی از مردم روشنفکر تهران و شهرهای بزرگ که طرفدار جریان های مخالف او بودند ولی از ابتدا انتخابات را تحریم کردند، بسیار در نتیجه انتخابات تاثیر گذار بود. مطمئنم که اگر تحریمی صورت نمی گرفت نتایج کامل عوض می شد.
این ها را خودم در دو روز آخری که با بچه های حامی معین کار می کردم، و تا حدی در حال و هوای تبلیغات و انتخابات قرار گرفته بودم، تا حدی حس کردم و دیدم.

ولی جدای از اینها، فکر می کنم به دلیل وجود کاندیدهای مختلف و تقسیم شدن مردم به دسته ها و گروه های جدا، نمی توان با توجه به اختلاف خیلی کم میان نتایج آرای کاندیداها نظر قطعی و درستی در مورد چگونگی و علت نتایج داد.
به خصوص که فکر می کنم مردم ما هنوز آنقدر دارای عقاید و سلیقه های برآمده از عقل و تفکر و آنقدر پخته ای نیستند که بتوان با حساب و منطق آنها را حدس زد و یا تصور کرد که اگر امروز عقیده ای دارند، فردا هم خواهند داشت.
مردم ما بیشتر اسیر احساسات و هیجانشان هستند تا عقل و تدبیرشان. این جزئی از فرهنگ ایرانی است.

من فکر می کنم که بهتر است به جای تحلیل های سیاسی و اصولاْ سیاسی کردن مردم، بهتر است همه بر روی فرهنگ ملت کار کنیم و کار کنند.
تا زمانی که فرهنگ ما عوض نشود، وضع همین است.
تاب می خوریم و تاب می خوریم.
مانند آونگی که هیچ گاه ثبوت و سکونی ندارد و مقصد و هدف درست و قابل پیش بینی را دنبال نمی کند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد